155418308_b72c1ec090

 

lördag, september 03, 2005

LIMONCELLO




Jag har ett citronträd fast egentligen borde jag säga: jag hade ett citronträd för det har genomgått en mystisk metamorfos och bär numera apelsinliknande frukter. De finns de som säger att detta beror på att det träd som citronen ympades på var en vildapelsin och att den har tagit över men jag kan faktiskt inte förstå hur det kan vara så när det förra året kom citroner från samma grenar som det nu sitter apelsiner… Ibland tror jag att det skett någon slags korsbefruktning fast det låter rätt orimligt det med så jag får väl fortsätta att leva i ovisshet. Men jag saknar mina citroner, det var så praktiskt att kunna gå ut och hämta sig en citron när det behövdes och de år som det fanns många kunde jag göra limoncello med egna citroner! För limoncello är en av de få söta alkoholstarka dryckerna som jag tycker är gott att dricka-ett litet glas med välkyld limoncello sitter fint efter en god middag! Efter att ha fått en förfrågan på recept på något drickbart så har jag nu satt en sats limoncello och i slutet i nästa vecka skall ni få se resultatet upptappat på flaska, idag kommer receptet. Men vad skall jag gora med alla citroner???


LIMONCELLO

11 ekologiska citroner eftersom det bara är skalet som man använder
1 liter 95% alkohol. (Och det kan det ju vara svårt att få tag på men det blir nog nästan lika bra om man använder det starkaste Systembolaget kan erbjuda. Här saljer de 95% i snabbköpen…)
1 l vatten
700 gr socker

-Skala citronerna med en potatisskalare, det är viktigt att det är det gula på skalet som kommer med och inte något av det vita, iallafall så lite som möjligt.
- Lägg skalen i en glas eller metallskål och häll på spriten. Rör om och lägg på en tallrik som lock.

- Låt det stå i 5 dagar, skaka eller rör om ibland.
- Efter 5 dagar så tar man upp citronskalen och slänger dem. Koka upp vatten och socker och koka det i 10 minuter. Låt svalna.

- Blanda sprit och sockervatten och filtrera det hela genom ett melittafilter eller något dylikt.

- Häll sedan upp på rena flaskor och låt det stå i en månad.

- Serveras KALL, låt den gärna ligga i frysen innan.

BlogRankers.com

Top Food & Drink Blogs