155418308_b72c1ec090

 

onsdag, november 09, 2005

BARBABIETOLE CON TIMO E ROSMARINO - RÖDBETOR MED TIMJAN OCH ROSMARIN


Det finns ju väldigt många positiva sidor med att bo i ett varmare klimat men det finns faktiskt en och annan negativ aspekt också. En av dessa pockar just nu väldigt insistent på min uppmärksamhet och kräver att bli gjord, nämligen gräsklippningen. Jag är då sannerligen ingen fanatiker när det gäller trädgårdsskötsel men det är ju roligt att kunna utnyttja och gå från ena sidan till den andra när den nu finns. I detta land, iallafall i den del där jag bor så är man tvungen att klippa den året runt fast det är ju klart, från oktober till mars så räcker det med en gång i månaden men sedan så sätter det igång—klipphelvetet! När det växer som värst så måste vi klippa var femte dag annars finns risken att vi går under när vi väl gör det... De första åren hade vi en handdriven gräsklippare men jag är Marco evigt tacksam för att han lyckades övertyga mig om nödvändigheten av en elektrisk klippare. Det tog sin tid men efter en vår när vi jobbat speciellt mycket och gräset i det närmaste var lårhögt så insåg jag att det var dags att ge efter och det är inte sant hur vårt och gräsmattans liv har förändrats sedan dess!

En annan negativ aspekt som man lär sig att leva med är insektstätheten. Du hittar insekter överallt och om man bor på landet som vi gör så märker man det. Men många är rätt roliga, det finns en sort som jag stöter på då och då när jag gräver i trädgården ser ut som tagen ur en Disney film och sen finns det en slags fjäril som ser som en mini kollibri med en lååång snabel, dem blir man glad av att stöta på. Sen finns det ju andra insekter såsom skorpionen som jag stöter på både ute och inne. Första gången jag hittade en inomhus höll jag på att dö och Marco kommenterade torrt att man såg att jag blivit rädd på det massakrerade kadavret. Men numera tycker jag faktiskt om dem, det är väldigt fredliga djur som aldrig attackerar om den inte blir klämd. Jag har till och med haft en enorm en inne mitt byxben en gång och den gjorde mig ingenting, det är dessutom den svarta toskanska skorpionen som inte är speciellt giftig om man har oturen att bli stungen. Just nu är det relativt lugnt, de gamla vanliga spindlarna och lite träskalbaggar och bärfisar som dyker upp ibland, några myggor kanske och jag är så glad över att det inte är värre, när jag ser hur det är i ännu varmare klimat ryser jag....

Rödbetor är det inte så där jättevanligt att äta här, när jag gick igenom mina kokboksbiblar så hittade jag faktiskt nästan inga recept alls. Marco brukade äta dem råa med olja när han var liten och det är faktiskt inte så dumt men personligen så föredrar jag denna variant med timjan och rosmarin.



BARBABIETOLE CON TIMO E ROSMARINO eller RÖDBETOR MED TIMJAN OCH ROSMARIN

2-3 rödbetor
En kvist färsk timjan
En kvist färsk rosmarin
Olivolja

- Skala rödbetorna och grovriv dem.
- Hacka örterna.
- Värm upp oljan i en stekpanna och lägg i de rivna rödbetorna tillsammans med de hackade örterna.
- Låt det steka i 5-10 minuter tills rödbetssaften kokat bort och den är genomstekt. Jag saltar faktiskt inte för jag tycker inte att salt och rödbetor går ihop så bra men det är ju något som ni kan smaka av själva.
BlogRankers.com

Top Food & Drink Blogs