155418308_b72c1ec090

 

onsdag, november 02, 2005

En dag vid havet



I dag blir det inget recept för jag har inte lagat någon rolig mat sen förra veckan fast jag hann med att äta en underbar fritto misto di mare sittande i solen utanför en restaurang i lördags innan halsflussen rev bort min aptit. Vi var i en liten håla som heter Marina di Pisa som jag tyckte var fruktansvärd när jag var där för första gången för sådär sju år sedan, jag fick en känsla av att ha kommit till ett annat land där utvecklingen stannat för länge sedan. Vi har några vänner som har ett pytteställe där som de utnyttjar så länge det går och ibland åker vi dit över dagen och ju mer jag varit där, ju mer jag gillar jag stället! Det är något dekadent över Marina di Pisa, antagligen för att allt är så förfallet p.g.a. att den salta havsvinden fräter på rappningen. Det finns en hel del gamla Liberty hus som lyser som juveler mellan fula sexti- och sjuttitalsklossar och det förstärker stämningen. En egendomlig blandning och i vissa gathörn får jag känslan av att vara mitt i en amerikansk serietidning från femtiotalet; första gången blev det nog för mycket för mig, alldeles för många olika riktningar som drog åt olika håll men nu när jag lyckats sortera upp dem så tycker jag att det är en underbar blandning av vackert och fult. Och så finns ju HAVET där och vem kan motstå det? Eller en fritto misto i solen en dag i slutet av oktober??
BlogRankers.com

Top Food & Drink Blogs