155418308_b72c1ec090

 

fredag, november 25, 2005

FINOCCHIO CON ROSMARINO E MIELE - FÄNKÅL MED ROSMARIN OCH HONUNG


I dag är det generalstrejk här i Italien. Tåg, flyg, bussar, postkontor, banker, sjukvård mm. strejkar antingen hela dagen eller i fyratimmarspass. Här strejkas det oftare än i Sverige även om det på det stora hela har lugnat ner sig lite, jag minns att man i början på åttitalet ofta såg hissade röda strejkflaggor utanför fabriker, något jag inte sett på väldigt, väldigt länge. Det enda som är konstant är tågstrejkerna; jag tycker rätt illa om Ferrovie dello Stato, Italiens motsvarighet till SJ, för de som jobbar där är oftast otrevliga, ointresserade av att hjälpa till och så strejkar de ofta. Dessutom så är servicen usel. Fråga vilken italienare som helst och jag är säker på att de håller med mig på alla punkter, det har faktiskt gått så långt att de pendlande har börjat strejka för att få till förbättringar!! Nu är det inte så att jag är emot strejker, dagens generalstrejk mot den sittande regeringens politik är jag definitivt för men det som man börjar uppfatta som strejkande för strejkandets skull blir jag lite störd av. Mina starka känslor grundlades under de fyra år jag arbetade i Arezzo som ligger ca 2 timmars tågresa härifrån, det var ett evigt strejkande och två konduktörer av tre var otrevliga eller fullkomligt främmande för det faktum att de var där för att ge de resande en service, iallafall lite. Vilket surt inlägg det här blev, jag tror att det beror på att det snöar här. Tunt, trist lager av snö som enbart gör att man inte kan ta sig någonstans, inga snögubbar, ingen julstämning alls. Och alldelels för tidigt på säsongen... Fast nu ser jag att det satt i gång att snöa ordentligt-ojoj hur skall äldsta dottern komma hem från skolan??

Här har vi ännu ett fänkålsrecept, det är rätt intressant detta med att lägga ut recept för det ger mig en annan insikt av vad vi egentligen äter; jag hade t. ex. inte en aning om att vi/jag åt så mycket fänkål på vinterhalvåret! Det här har i mitt tycke den positiva aspekten att den steks i ugnen (vi samlas huttrande i en liten klunga framför den varma ugnen och trycker våra iskalla fingrar mot ugnsluckefönstret...) och att den inte kräver många ingredienser.



FINOCCHIO CON ROSMARINO E MIELE eller FÄNKÅL MED ROSMARIN OCH HONUNG

2 stora eller 3 små fänkålsstånd
1 msk honung
2 mtk torrt vitt vin
1 kvist rosmarin
1 vitlöksklyfta
Salt
Olivolja

- Skölj fänkålen och skala av de yttre bladen. Om de är små räcker det med att du delar dem mittitu på längden, om de är stora så delar du dem i fyra delar, fortfarande på längden.
- Koka upp vatten och när det kokar så lägger du i fänkålen och låter den koka i 2-3 minuter. Fiska upp dem och låt dem torka lite.
- Skiva vitlöksklyftan och låt den steka en liten stund i en stekpanna i lite olivolja innan du lägger i fänkålen. Salta och låt det steka i 2 minuter, vänd bitarna några gånger så att de tar smak av vitlöken.
- Blanda det vita vinet, honungen och rosmarinbladen.
- Lägg fänkålen trångt i en ugnssäker form, häll vin och honungsblandningen över det hela. Ställ in formen i ugnen (175 grader) i 15-20 minuter.
BlogRankers.com

Top Food & Drink Blogs