155418308_b72c1ec090

 

lördag, juni 03, 2006

CAROTE BRASATE CON TIMO - LÅNGSAMT STEKTA MORÖTTER MED TIMJAN

thyme

Morötter är en vacker rotfrukt, kombinationen av den oranga(?) roten och den gröna blasten gör mig glad men jag tycker om färger, det är möjligt att andra finner den störande. Jag tycker om kontrasterande färgkombinationer, det får gärna vara på gränsen till att det skär sig. Fast nuförtiden så tycker jag nog inte att det finns så mycket som skär sig som förr, då var jag färgfascist. För att inte tala om alla de år det bara skulle vara svart. Nu har jag snarare blivit färganarkist men eftersom jag bor med andra personer som inte delar alla mina åsikter angående färger så anpassar jag mig och går en slags gyllene medelväg. Färger påverkar mig otroligt och ger dessutom en massa information om t. ex personer som skickar ut medvetna och omedvetna signaler genom sina färgval precis som djur och insekter gör. Naturen komponerar fantastiska paletter fast ibland måste man gå väldigt nära för att se alla nyanser.

carrots

För att komma tillbaka till morötterna så år det här mitt favoritsätt att anrätta dem på, långsamt stekta morötter får en helt annan smak än kokta eller råa och timjan höjer smaken ytterligare. Kom ihåg att ta ordentligt med morötter för de krymper rätt ordentligt när man lagar till dem så här.



CAROTE BRASATE CON TIMO eller LÅNGSAMT STEKTA MORÖTTER MED TIMJAN

Morötter
Timjan, färsk om du har annars torkad
1 vitlöksklyfta (om man vill)
Salt
Olivolja

- Skala och skiva morötterna tunt, på mitt rivjärn så finns det en primitiv ”mandolin” som jag använder.
- Stek dem i olivolja tillsammans med timjan och lite salt, om du vill ha i vitlök så lägger du i en skalad, delad klyfta. Låt det steka på ganska låg värme.
- När morotsslantarna har blivit gyllene och mjuka så är det klart. Smaka av saltning innan du serverar.

carrots and thyme
BlogRankers.com

Top Food & Drink Blogs