155418308_b72c1ec090

 

måndag, april 21, 2008

ROSE'VINSBRÄSERAD LÖK MED TIMJAN SERVERAD I POTATISBÅTAR

onions

En och en halv ynken dag med strålande sol fick vi och nu regnar det igen. Nästan så man ger upp. Energin överger en och man blir tråkigare och tråkigare...
Så tänkte jag nämna ett projekt som jag stött på istället för att tråka mig mer här. Det är Ditt Liv På 6 Ord, ett memoarprojekt där alla kan skicka in sitt liv sammanfattat på 6 ord. Inte så lätt tyckte jag när jag gjorde det för ett par veckor sedan men kul, det fick mig att reflektera över hur jag ser på mitt liv som en helhet. Och jag blev glad över det jag kände. Visst har det hänt tråkiga saker och inte var det lätt att växa upp, jag hade det jobbigt med mig själv tills jag var 26 om jag inte minns fel men ändå så känns det som det har varit mest bra. Fast jag vet inte ens om jag kan säga att det varit bra, det är nog mer så att allt om jag gjort och känt, alla val jag gjort, fel eller rätt, har lett mig dit jag är nu och vad jag är nu och det vill jag inte ändra på. Det viktigaste jag har lärt mig är att älska ovillkorligt är oslagbart och att i valsituationer välja det som ger mig minst ångest, dvs lyssna väldigt noga på vad jag känner och agera därefter. Och det bästa är att livet antagligen inte är slut nu så det finns ännu en massa nytt att prova och lära. Bra och mindre bra saker, whatever.

POTATO BOATS FILLED WITH ROSE' WINE & THYME BRAISED ONION




ROSE'VINSBRÄSERAD LÖK MED TIMJAN SERVERAD I POTATISBÅTAR
4 port

4 stora vanliga potatisar
4 milda och söta lökar, helst färska
färsk timjan, hackad
ett glas rose'vin
rivet bröd
salt
olivolja extravergine

- Skala potatisen, skär av den översta 1/4delen på längden och gröp ur innanmätet så att det blir till en båt. Låt sidorna vara ca en halv centimeter tjocka.
- Koka upp saltat vatten och släpp ner potatisarna, låt koka i 5 minuter innan du tar upp dem. Låt potatisarna rinna av.
- Under tiden, skala och skiva löken tunt. Stek dem på ganska svag värme i olivolja tillsammans med timjan. Salta lätt.
- När löken börjar bli genomskinlig häll på rose'vinet och öka värmen. Stek tills vätskan har kokat bort.
- Fyll potatisbåtarna med löken, strö på rivet bröd och grädda dem i 175 graders ugn i ca 15 minuter eller tills de fått färg.

POTATO BOATS FILLED WITH ROSE' WINE & THYME BRAISED ONION

AddThis Social Bookmark Button
BlogRankers.com

Top Food & Drink Blogs