155418308_b72c1ec090

 

tisdag, december 09, 2008

CLEMENTINER I INGEFÄRSSIRAP eller CLEMENTINE SCIROPPATE CON ZENZERO

Clementines

Nu ska jag beklaga mig lite för jag har varit sjuk i 36 timmar med maginfluensa och feber och eftersom de andra i familjen som ännu inte haft det helst skulle skonas fick jag ligga ensam i karantän så nu behöver jag gnälla lite. Fast kanske mer över hur satans svag jag känner mig nu. Fast hur klagar man i text utan att svära och allmänt slå omvärlden på käften? Jag ger upp - inte ens här kan jag gnälla ordentligt! Det är verkligen synd om mig...

De här clementinerna är lätta att göra och ingefäran ger dem hetta och om dessutom tar kryddnejlika blir det härligt juligt. Fast det går bra utan för kryddnejlika har ju en rätt speciell smak som inte alla gillar.

Ginger Infused Clementines with Cloves



CLEMENTINER I INGEFÄRSSIRAP eller CLEMENTINE SCIROPPATE CON ZENZERO

ingefärssirap, dvs den sirap som omger inlagd ingefära. Jag brukar göra min egen genom att göra kanderad ingfära och spara sockerlagen. Här hittar ni ett enkelt recept på engelska, 1 cup=ca 2,3 dl
clementiner
kryddnejlika, om man vill ge lite juligare smak

- Skala clementinerna och ta sedan försiktigt bort den vita yttre hinnan runt om varje clementin. Var försiktig så att clementinerna inte delar på sig.
- Småkoka ingefärssirapen tillsammans med kryddnejlikorna i 5 minuter innan du lägger i clementinerna som får koka med i 2-3 minuter. Om sirapen inte täcker dem helt vänder du dem i halvtid.
- Låt clementinerna kallna i lagen i minst 1 timme innan du serverar.


Ginger Infused Clementines with Cloves

AddThis Social Bookmark Button
BlogRankers.com

Top Food & Drink Blogs